Wilma I'm Hoome!

Hemma igen efter ett äventyr i fjällen och Östersund! Det blev en mycket lyckad resa! Fjällvandring som den var här var verkligen min grej, fint väder och finfint sällskap :)

På måndagen bar det ut i jämtlands vildmarker. Det tog ungefär två timmar att köra från Östersund ut dit, genom Åre, så nu har man varit där också. Det var fint, men det är ju inte alls samma känsla med en skidort i Sverige som i Alperna, så det ska nog krävas en hel del innan jag skulle välja att åka dit ist för neråt i Europa för att åka skidor.

Jag vill jämföra denna fem-dagars vandringen med lumpen fast det är lite mer på sina egna villkor, jag har ju inte gjort lumpen så jag vet ju inte, men kan känna att efter detta så har jag inget behov av att göra det heller :P. Första dan vandrade vi 1,5 mil, mycket stigning och min ryggsäck vägde 19 kilo!! Huu, men det gick! Jag är så imponerade av oss tjejer, under hela vandringen var det inte alls mycket gnäll och dålig stämmning. Alla var glada och kämpade på fast det var tungt.

Helt fantastisk natur och fina utsikter. Renar här och där, hjortron och blåbär i massor. Sova i tält. Laga mat utomhus. Dricka vattnet från en fjällbäck. Känna känslan av att flyga när man tar av sig ryggsäcken. Sitta på en fjälltopp på en solterrass med en kall öl. Göra en lägereld och grilla pinnbröd. Sjunga till solnedgången med varm choklad och whiskey eller kaffe och dooleys. Känna stelheten och tröttheten i hela kroppen efter dagars av vandrande. Ha ingen teckning på mobilen och vara helt avskärmad från civilicationen. Att gå i sina egna tankar km efter km. Att injuta av en välbehövlig dusch och en god natts sömn när vandringen är slut. Att bada naken i en iskall glaciärsjö! Något för dig?

Vi såg framför oss att vi var Sagan om ringen gänget. Lite daltande hit och dit om vem som var vem, jag blev i alla fall Sam! Det är jag mycket nöjd med, han är hjälten :) Jennie var Aragorn, mycket passande det också. hon hjälpte alla och såg till så hela vandringen flöt på och visade vägen. Linnea fick vara Pippin (och Mary) och det var också en slående likhet hehe! Mona utnämde sig själv till Gimli och där var också många likheter. Alva och Christina växlade karaktärer lite men Alva som Gandalf eller Gollum och Christina som Legolas eller Eowin.



Kommentera här: