Snapsvisor

Nästa vecka är det midsommar! Ser fram emot det :D

Jag Ems och Sanna gjorde ett snapsvisehäfte (inte riktigt klart) i söndags kväll. Här är sångerna! Lika bra att träna på dom redan så vi får en stark kör när det gäller ;P

Starka snapsar
Mel: Blommig falukorv
Vi vill ha starka snapsar till vår sill – mamma.
Nåt annat vill vi inte ha.
Vi älskar Svart Vinbärs och Skåne och en Herrgård.
och vodkan den med lingonsmak.
Bäsk – gör oss så sälla.
Pors – gör oss så snälla.
Reymersholms är härligt läbbigt.
Vi vill ha starka snapsar till vår sill – mamma.
Nåt annat vill vi inte ha!
Nåt annat vill vi i-inte haaaaaaa!!!

Skånsk mi´sommar
Mel: Bamsevisan
Skåne, Skåne alla älskar Skåne,
eda päror, sill och ta en snaps.
De e´ livet när de e´mi´sommar,
höj nu armen o´ ta den i ett nafs.

Skåne, Skåne, Skåne, Skåne,
Skåne, Skåne, Skåne, Skåne,
Skåne, Skåne, Skåne, Skåne,
Skåne, Skåne, Skål!

Vi äro små humlor

Vi äro små humlor vi, bbzzz bbzzz
vi äro små humlor vi, bbzzz bzzzz
vi äro små humlor som tar oss en geting
vi äro små humlor vi, bbzzz bbzzz.

Vi äro små fiskar vi, blubb blubb
vi äro små fiskar vi, blubb blubb
vi äro små fiskar som tar oss en kallsup
vi äro små fiskar vi, blubb blubb

Vi äro små änglar vi, flax flax
vi äro små änglar vi, flax flax
vä äro små änglar som tar oss en DJÄVEL
vi äro små änglar vi, flax flax

Jag skall festa

 Mel: Bamse

Jag skall festa, ta det lugnt med spriten,
ha det roligt utan att va' full.
Inte krypa runt med festeliten,
ta det sansat för min egen skull.

Refr:
Först en øl i torra strupen,
efter det så kommer supen,
i med vinet ner med punschen,
sist en groggbuffé

Jag blir skitfull, däckar först av alla,
missar phesten, men vad gör väl de'?
Blandar hejdlöst øl och gammal filmjölk,
kastar upp på bordsdamen breve'

Golfarens visa

Mel: Den blomstertid

Att golfare blir yra
Det händer gång på gång
En sexa eller fyra
Det tar dom dagen lång

Om nånting är i vägen
Det spelar ingen roll
Ett järn i alla lägen
Är golfarens parol

We are sailing

ALLA
We are sailing, we are sailing
thro the water across the sea
We are sailing lugna waters
to be ute to be fri?

Herrar
I am länsing, I am länsing
forsing framåt mera vind
elva meter fulla segel that is life
my dear wife?

Damer
I am freezing, it is gunging
båten laying oh my God
childern crying starta motorn
Oh where are we I´ll go home

Herrar
Can´t you hear me tyst du stör mej
I am busy, I¨am busy
I´m kapp-sailing med en Maxi
to be winner or to die

Damer
Can´t you hear me, Can´t you hear me
reva segel sun is down
går på böen, båt is läcking
jag tar bussen in till town

ALLA
We are sailing we are sailing
home again across the sea
we are flying forever trying
to be happy to be free

 

Till spritbolaget

Mel: Snickerboa

Till spritbolaget ränner jag och bankar på dess port.
Jag vill ha nå't som bränner bra och får mig sketfull fort.
Expediten sade godda', hur gammal kan min herre va'?
Har du nå't leg, ditt fula drägg? Kom hit igen när du fått skägg!

Nej, detta var ju inte bra, jag ska bli full ikväll.
Då plötsligt en idé fick jag, dom har ju sprit på Shell.
Många flaskor stod där på rad, så nu jag kan bli full och glad.
Den röda drycken åkte ner, nu kan jag inte titta mer!

 

Vi skålar

Vi skålar för våra vänner
och dom som vi känner
och dom som vi inte känner
dom skiter vi i!

Vi skiter i våra vänner
och dom som vi känner
och dom som vi inte känner
dom skålar vi för!

 

Jag har aldrig var't på snusen

Mel: Oh, hur saligt att få vandra

Jag har aldrig var't på snusen
aldrig rökat en cigarr, halleluja.
Mina dygder äro tusen,
inga syndiga laster jag har.
Jag har aldrig sett nåt naket
inte ens ett litet nyfött barn.
Mina blickar går mot taket
därmed undgår jag frestarens garn, halleluja.

Halleluja, Halleluja ...

Bacchus spelar på gitarren,
Satan spelar på sitt handklaver
Alla djävlar dansar tango
säg vad kan man väl önska sig mer?
Jo, att alla bäckar vore brännvin,
stadsparksdammen full av bayerskt öl,
konjak i varenda rännsten
och punsch i varendaste pöl!

Och mera öl, och mera öl ...

 

Ta mig till magen

Mel: Ta mig till havet

Ta mig till magen och det med en klunk,
klunk ovan sillen och knäcke.
Snapsen är fyllig som kryddats med ljung.
Galen att vänta är jag.
Visan du känner, så kläm i och sjung.
Ta mig till magen och låt mig få bli till behag.

 

My Bonnie

My Bonnie lies over the ocean,
my Bonnie lies over the sea,
My Bonnie lies over the ocean,
O bring back my Bonnie to me.

Chorus:
Bring back, bring back, O bring back my Bonnie to me, to me:
Bring back, bring back, O bring back my Bonnie to me.

Last night as I lay on my pillow,
Last night as I lay on my bed,
Last night as I lay on my pillow,
I dreamed that my Bonnie was dead.

Repeat chorus

 

Kommentera här: