Landskapsarkitekt

Idag tänkte jag tanken: Fy vilken bra skola jag går på! Och det är sant, jättekul utbildning, bra lärare, fin skola och trevliga och kul klasskompisar. Kan inte bli bättre! Här är en liten informativ text om hele altet :)

Funderar su på att bli LANDSKAPSARKITEKT?

Det är stor skillnad från NV, nu är det blandat folk som läst samhälle, estet och andra liknande linjer vilket gör klassen till en bra blandning med olika kunskaper och bakgrund. Upplägget på utbildningen tycker jag är väldigt bra för det är så varierat både med praktiskt och teori.

Till att börja med hade vi växtkännedom då man tillbringade mesta av tiden ute i parken och lärde sig massa latinska namn sen trädgårdshistoria som var mer teoretisk, sen formlära då vi satt och skissade, klippte och klistrade hela dagarna. Och nu har vi precis avslutat Projekt 1 där vi har fått ta anvädning av det vi lärt oss och jobba med "landskapsarkitektuppgifter", t ex göra om en plats. Så det har blivit mycket praktiskt med skissade på ritsal långt ut på nätterna, hehe. En kurs i taget vilket är skönt, och vi har ännu inte haft någon salstenta utan haft andra typer av tentor och inlämningar.

Lärarna är bra, skolan är fin, en hel del aktiviteter och sen är det ju nära till både Lund och Malmö. Det är många i klassen som bor i Lund och Malmö. Jag bodde i Lund det första halvåret och tog bussen till skolan. Tar inte heller så lång tid att cykla om man känner för det, typ 30-40 minuter tog det för mig från Lund.

Det finns en del bostäder i Alnarp och i Lomma. Jag bor i korridor i Lomma nu där det bara bor studenter som pluggar i Alnarp. 7 minuter på cykel till skolan känns ganska lagom :P Saknar Lund lite för det händer såklart fler saker där, men det är skönt att ha nära till skolan och väldigt mysigt här.

Vad jag har hört så är det ingen större skillnad på utbildningen här nere än i Uppsala. Skillnaderna som jag förstått är att att upplägget på utbildningarna är lite annorlunda. I Alnarp har man bättre möjligheter att odla så det kanske blir lite mer inriktat på växter än i Uppsala. I uppsala har jag hört nått om att se har några företag som de samarbetar med, vet inte hur det funkar.

Kommentera här: