Påsk

Nu är det Påsklov!! Weei, har inte något stort planerat men kommer nog inte vara något problem med att fylla t lovet med skoj saker. Det är ju bland annat påsk som ska firas och i vår familj/släkt är det väldigt traditionsenligt; leta färgade ägg i trädgården, påskkärring, påskbord lika stort som julbordet bland annat.

Jag har listat ut att haren använder mormor som täckmantel när de färgade äggen läggs ut. Brukar vara ungefär 30 stycken som vi ska springa runt i trädgården och leta efter med varsin liten korg i handen.

Oftast faller lotten på min moster att gå ner i mormor och morfars källare där det ligger gamla malätna påskkärringa kläder, sedan smita ut källardörren hoppa på kvasten och knacka på ytterdörren. Hon har en resväska fylld med påskägg med godis i som hon delar ut för de var så tungt när hon flög till blåkulla sen när hon ska sticka trampar hon igång kvasten som en motorcyckel och försvinner runt husknuten så man får aldrig se när hon lyfter tyvärr...

Typ så är det varje år, och jaa jag har yngre kusiner så vi är inte helt galna hehe. Men jag gillar alltihopa :)


Lergörksorkestern som kom och grattade när jag var på 70-års kalaset i helgen.



 

Kommentera här: