Curry

Bästa sättet att få inspiration till vad man ska laga till mat är att gå in i i LARK-cafeet eller någon annan studentmatsal och titta i matlådorna. Man kan tro att studenter bara äter snabbmakaroner och ketschup men det är inte sant, i alla fall inte i Alnarp. Igår såg jag en som åt nån currygruta med kyckling och bestämde mig för att laga det själv. Det var då framförallt såsen som var lite av utmaningen och att laga allt samtidigt är också väldigt svårt. Jag kände mig som en mästerkock när jag förfarade i hela köket och hade kastruller, skärbrädor, tallrikar kryddor mm överallt. Jag kokade ris, stekte kyckling, kokade sparris och morötter och gjorde såsen på samma gång!

Currysås:
2 + 1 msk smör
2 msk vetemjöl
3 dl grädde (valfri fetthalt)
2 msk curry
1 dl kycklingbuljong
salt

Resultatet då? Det blev riktigt bra!

Kommentera här: