Året som gått, Del 1: Jobb

Okej då ska man försöka göra en sammanfattning över ett helt år. Ett år jag inte hade en aning om vad det skulle innehålla, men jag är väldigt nöjd med alltsammans!! Jag har inte ångrat en sekund att jag tog ett år ledigt från skolan efter studenten, men har kännt en underbar frihetskänsla av att man har möjlighet till att göra vad man vill och känner för, utan att ta hänsyn till skoltider. 

Största delen av året har varit jobb, mer eller mindre i perioder men det har alltid funnits där och det har varit toppen! Tänk att på studentdagen hade jag inget jobb alls och hade inte hört något från de få jobben jag hade sökt heller. Måndagen efter tittade jag i papperna vi fick på studenten där det stod typ "Måndagen efter studenten är er första dag i arbetslöshet, om ni inte har ett jobb gå till arbetsförmedlingen" Inte några upppiggande rader precis... Men just denna dag fick jag otroligt nog TVÅ jobberbjudande!!! Först ringde Josse som jobbade på Allergon där jag också hade sökt jobb och sa att de ville anställa mig. Sen ringde mamma och sa att de sökte efter folk på hennes jobb. Oj! Hur skulle jag världens veligaste person kunna välja?! Jag hade redan tackat ja till jobbet på Allergon så då tänkte jag att jag börjar med att prova på det.
 


Så redan nästa dag åkte jag och Josse ut till Allergon och jobbade med att plocka blommor som de skulle samla in pollen från. Det var kul för vi hade varandra att prata med, men själva blomplockandet var dötrist! Inte utvecklande alls... Jag tror jag jobbade där i två dagar (eller var det bara en?) och på andra dan kom det upp för mig att detta var fel val! Jag ringde mamma från blomfältet och frågade om de fortfarande behövde folk inom hemtjänsten. Hon skulle kolla upp det och bara någon dag senare var jag på intervju hos chefen på jobbet för hemvården/hemtjänsten! Jag fick bli sommarvikare och fick tre vekors vikariat till att börja med (om jag skulle svarat de två dagarna tidigare skulle det funnits mer). Så nu hade jag fått mitt första riktiga jobb! Det var mycket att lära sig, väldigt utvecklande och intressant. Detta ledde till jobb hela sommaren och in på hösten gick jag på olika vikariat.

Så hardet fortsatt hela året, när jag inte har haft något schema att gå på så har de kunnat ringa in mig. Det har varit lite jobbigt ibland att bli inkallad kl 7 på morgonen och skynda sig till jobbet direkt, men det har funkat och man har ändå friheten att kunna säga nej. Vid jul jobbade jag ganska mycket, t o m på julafton till kl 15.00 :) STORHELG!  Sen har det varit perioder då de inte ringt så mycket, då jag har njutit av att vara ledig och göra saker som man inte orkat ta sig tid till när man gått i skolan, som att måla och läsa böcker.

Känns rikigt bra att fått in en fot. nu fick jag enkelt jobb denna sommaren också, och kommer nog kunna ha det fler sommrar framöver om jag vill :)

Kommentera här: