0 Läs mer >>
Fick ett paket lastat med massa godis idag! Så hääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääär glad blev jag, Tack Mammi!! Det gottiga slutande inte där utan i caffeterian bjöd de på icecreamsandwiches som man såklart måste prova, ta seden dit man kommer ni vet ;)

Gott

En dag i studion kom rektorn för arkitektur förbi och sa att han visste vad jag höll på med. Jag?! ... fattade ingenting. Jo kaniner och hoppning svarade rektorn. Hur kunde han veta de undrade jag. Jo tydligen hade Gary som hämtade mig på flygplatsen berättat det för honom. Gary hade tydligen blivit väldigt imponerad av det här med kaninhoppning och tittat på massa filmer på youtube på detta fenomen. Praktiskt taget alla som jag berättar för om kaninhoppning här blir väldigt förvånade att det ens finns, hur det ens funkar. Nu har det spridit sig ännu mer vad min hobby är. En kompis från Alnarp berättade att där var några kanadensiska människor som sa att de kände en som höll på med kaniner! Jepps det var Gary och Barbera som nu åkt till Sverige som att föra vidare vad min fenomenala hobby är. Där ser man!

Antar att jag kommer vara Rabbit-girl livet ut, var jag än kommer i världen :)

Rabbit-girl

1 Läs mer >>
Så började resan hemåt som nu gick med tåg. Vi hade tur och fick två säten var och det var ett par väldigt stora säten där man kunde fälla bakot en bit och fälla upp fotstöd. Riktigt mysigt. Det var också intressant att få titta ut genom fönstret, tog kort men de visar inte så bra känslan över hur det var att åka fram genom det nästan trollska landskapet med inte mycket civilisation i sikte många gånger. Och när man gjorde det så var det små samhälle med skoter som främsta färdmedel. Varje gång tåget korsade en väg så tutade det så det blev mycet tutande. Tåget var inte direkt snabbt heller. Det stod stilla i många omgångar och väntade på mötande tåg och ibland förstod jag inte varfr det stod stilla eller körde väldigt sakta. Vi gick på tåget kl 22 på lördagen och var framme kl 11 på måndagförmiddagen. en 37 timmars lång resa! Men det gick ingen nöd på mig. hade pluggböcker och skönlitterär bok att underhålla mig med när jag inte tittade ut genom fönstret eller tog mig en tupplur. På söndagkvällen begav vi oss till restaurangvagnen för en fin trerättersmiddag. Landskapet utanför tågrutan var kulligt med mycket granit, gran, tall, asp och björk. Massor med snö och frusna sjöar. På söndagmorgonen rullade vi in i prärielandskapet som nu blev helt platt och i samma veva så tittade solane fram också. Sov inte så jättebra på tåget så ikväll vlir det tidig läggdags, men jag trivdes bra på tåget. Det skulle gå ända till Vancouver och vara framme på onsdag.

Tågresan

0 Läs mer >>
Lördagen var sista dagen, efter att ha checkat ut från hostellet och lämnat in väskorna på tågstationen så gick vi till AGO. Art Gallery of Ontario och tittade. Till lunch blev det sushirestaurang med all you can eat. WOW så gott det var, och oj så mycket man kan äta! Eftermiddagen spenderades till shopping innan vi provianterade för tågresan och åt kvällsmat innan tåget gick kl 10 på kvällen.

ToroLör

Fredagen var en blåsig och kall dag. Vi gick först längs med Stranden i Torontos strand kvarter och sedan tog vi spårvagenen till andra delen av staden till Liberty Village där vi käkade lunch. Fredag menas också Swedish house Maffia konserten. Så när de andra skulle åka och titta på en sak till begav jag mig tillbaka til hostellet och gjorde mig iordning inför kvällen. Jag mötte upp Humberto och vi tog och käkade på Eaton Center som är ett shopping center. jag provade min första Poutine, som är en canadensisk rätt. pommes med smält ost och brun sås med kött. Ingen jättekulinarisk upplevelse men det var gott! Sedan vandrade vi till Rogers Center där konserten skulle vara. En gigantisk arena där de kan spela baseboll men ikväll var det konsert! Och det var en väldigt häftig upplevelse. Mycket bra! Alla stod upp och dansade hela tiden. Kul!! Vi avslutade kvällen med en öl på en närliggande pub där de också hade liveband. Bra kväll!

ToroFre

1 Läs mer >>
torsdagen bjöd på skinande väder och Toronto visade sig från sin bästa sida! Vi började med en underbar våffelfrukost på hostellet med grädde, lönnsirap och färska bär. Dagens rundvandring började i Downtown och harbour front innan vi tog färjan ut till Toronto Islands och gick runt där. många fina personliga hus att titta på ute på ön och en väldans fin vy över staden. Vi promenerade till ännu en strand park innan det var dax för dagens öl på en biermarket som hade massor med olika ölsorter från hela världen. Därefter bestämde jag och Humberto oss för att passa på att besöka CN Tower när det var så klart väder denna dag. Det tog oss en ganska bra stund att komma upp i tornet dock. jag råkade tappa bort min biljett och med det sagt så kände vi till nästan hela CN towers crew när vi gick därifrån. Men allt ordnade sig och vi kom upp i tornet tillslut, fin utsikt! Kvällen fortsatte på en jazzbar där ett gäng gamla män spelade. Där mötte vi upp dem andra i gänget.

ToronTor

0 Läs mer >>
På onsdagen skulle vi möte upp vår professor Marcie som skulle visa oss runt på olika ställen i staden. Det blev mycket vandrande denna dagen. Det var kallare än vad vi hade räknat med så det blev lite ändringar från det ursprungliga schemat. Vi åt lunch på St Lawrence Market där det fanns allt möjligt gott. Det blev crepe för vår del och kaka till efterrätt. Sedan gick vi till Destilery District som är ett gammalt industriområde där det nu finns mycket konstgallerier, chokladfabrik och cafeer bland annat. Vi tittade på olika arkitektiga hus som konst galleriet och museet. Vi gick genom Chinatown och avslutade turen med en öl på en liten pub. På kvällen mötte vi upp min kompis Humberto och gick och åt på en irländsk restaurang. mycket gott! Det var god stämning och i slutet så bestämde vi oss spontant att beställa in allt som fanns på dessertmenyn! Tyvärr hade de inte två av sakerna men resten fick vi in att festa på tillsammans. När i skulle gå så var Carmela mycket generös med drixen. Vi andra tyckte att det var lite väl mycket att ge.
- But she was so nice, sa Carmela.
 - Yeah, but we are not, svarade Humberto.

Det hade vi väldigt kul av, haha!

TorOns

0 Läs mer >>
Dagen då vi åkte till Toronto  var lång. Redan kl 3.00 på natten/morgonen hämtade taxin mig och Isadora och körde oss till flygplatsen. Fick se ett kallt lysande Winnipeg från himlen när vi far österut mot soluppgången. framme i Toronto checkade vi in på hostellet som låg i det grekiska  kvarteret. Sedan tog vi oss in till Downtown och vandrade runt och tittade på en massa. Jag köpte min ryggsäck som jag tittat ut och vi åt på en vietamesisk restaurang. Fram mot kvällen åte vi tillbaka och åt på en restaurang nära hostellet. En god organis krestaurang. fast klockan bara var 19 så var vi väldans trötta och det kändes som jättesent så vi gick hem och vilade/läste/puggade/sov på hostellet för att vara pigga till nästa dag.

ToronTis

Toronto

Sånt som är gott

Snön yr utanför föntret. Idag har jag inte varit utomhus. En lat söndag, sov länge, åt frukost till melodifestivalen, pluggade, skypeade, lagade mat, spelade mario cart och tittade på film. Mysigt! Dock var jag väldans aktiv igår! Gick upp tidigt, städade, tvättade, pluggade, tränade, köpte en kursbok, printade SHM biljetten, skype, lagade mat, förfest och in till stan på en nattklubb som heter Alive. Det var bara jag, Meike och Mark, med det var väldigt kul ändå. Mycket bra musik och liveband! Så jag förtjänade en lugn dag idag kan man väl säga.

I fredags var vi och lyssnade på Humberto som hade en spelning i en bar. Bara i Kanada som man kan sitta på en fancy restaurang/bar och lyssna till jazzmusik samtidigt som Jets spelar på tvn bredvid. Kvällen avsludades på Kawaii Crepe, mums!! Nu är det inte långt kvar till Toronto, ser fram emot det!

Söndag

0 Läs mer >>
Alla <3 s dag idag! Det märks ganska tydligt här borta. Rosor, candy grams, kakor och hjärtan. I Cafeterian slog de på stort och stod och lagade pannkakor hela dagen. Man kunde välja mellan massor med olika toppingar, dock är det sådana amerikanska pannkakor så de var inte så jättegoda. De hade även en stor rosa chokladtårta, hjärtformade kakor med rosa strössel. rosa glass och gick runt och delade ut chokladdoppade jordgubbar. SWEET! Jag fick ett litet valentines card av en tjej i korridoren, jag har bara pratat med henne en gång så det var ju extra snällt att hon tänkte på mig. Jag fick dessutom världens finaste låtmedely med gitarrspel och sång av älskling :,D

Happy Valentine

Igår firade vi att prov, presentationer och inlämningar var klara för denna gången. En bra kväll!

Hub

0 Läs mer >>
Idag var det midterm i ecology + design kursen. Tror det gick ganska bra! Lite svårt med att hitta de rätta orden och formuleringarna ibland i engelskan men tror inte det sabbade så mycket. Minnet svek också på någon fråga men men.. fick hjärnsläpp när jag skulle skriva Fredrik Law Olmstedt och skrev Carl Fredrik Olmstedt, klantigt haha!

Efter testet fick vi se på enl dokumentärfilm från USA.  En väldigt gammal, annorlunda deprimerande, välfilmad, svängig musik och vad gör trummisen där mitt i allt?! Ganska underhållande ändå på något sätt, se själva och bedöm!

Test

0 Läs mer >>
Utsikt över Winnipeg från 13:e våningen i Pembina Hall. Tyvärr svårt att fånga på bild..

Utsikt

En frulle en vanlig måndag: stekt ägg på toast, melon och ananas och youghurt, te och Al Bran flingor, soluppgång, rosa himmel.