1 Läs mer >>
Allt jämnar ut sig det vet man ju men... I fredags efter skolan så hade jag maximal otur. För det första så måste jag beklaga mig över min tå där en jättestor blåsa hade växt fram, jag var tvungen att sticka hål på den för att överhuvudtaget kunna gå, men det gjorde ändå ont. Så läs allt detta och se er mig haltandes med en ond tå:

Jag hade först en väldans tur när jag skulle ta bussen från Åkarp till Lund. när jag var 50 meter från bussstationen såg jag bussen komma så sprang dit (med min onda tå) och hann ta bussen direkt. I lägenheten så kollade jag när tågen gick till ängelholm och tåget som gick 16.22 skulle passa bra. Så jag packade väskorna och gick ner i ganska rask takt till stationen (med min onda fot ni har väl inte glömt?) Väl där ser jag att tiden är knapp till tåget går så jag skyndar mig och ställer mig i biljettkön.  Han framför mig tog en väldans tid på sig att få fram biljetten. Sen var det min tur, stoppade i skånekortet och fick biljetten direkt. Kollade på tavlan för att se vilket spår tåget var på, sen var det till att skynda sig.

Det kom en strid ström av människor, som säkert kom från mitt tåg i gången. Jag fick sicksacka mig förbi, upp för trappan, knuffa försiktigt till några att komma fram, vill ju inte skada någon. Trycka mig mellan människor, äntligen på perongen, ser tåget, springer med all packning fram, den ger ifrån sig ett pip och bara en halvmeter ifrån dörröppningen så stängs dörrarna!!! de går inte öppna igen och tåget åker iväg...

Typsikt, det blir till att vänta en halvtimme på nästa tåg. Så jag satte mig på en bänk och käka en banan. Jag började rota efter mobilen i väskan, den kan alltid underhålla en när man väntar. men hitta den inte! FAN, måste ha glömt den i lägenheten. Jag som hade vsrit noga med att ta med laddaren till den, men inte dubbelkollat om själva mobilen var med, så typiskt mig! Där blev jag riktigt sur, eftersom det vara bara förra veckan jag var mobillös, den gången för att jag hade glömt laddaren. Jag övervägde att gå tillbaka, men min onda fot gjoder det  typ omöjligt.

Nästa tåg var ett mjölkatåg alltså sånt som stannar på varenda ställe. Som tur fick jag en sittplats i det trånga tåget. Vi kom till helsingborg, där fick vi ett meddelande att tåget till Ängelholm hade blivit inställt! Nästa tåg till Ä-holm gick om en halvtimme... Jag frågade hon som jag satt bredvid i tåget om jag fick låna hennes mobil för jag hade glömt min. Men av alla människor i dagens samhälle så fick jag till svar att hon var en av dem som inte ägde någon mobil!! nästan skrattretande, så jag fick gå upp till Knutan och lägga i en tia i en telefonautomat. har aldrig pratat i en sån förr. Där ringde jag hem, så någon kunde komma och hämta mig på stationen när jag väl kom fram.

Sen köpte jag en påse Maltesers på pressbyron och tryckte i mig i ren tröstätning för jag tyckte synd om mig själv. Ner och vänta på perrongen, två minuter innan avgång så byttes det spår på tåget så det vara at ta sitt pick och pack och vandra till nästa perrong. SEN var jag på tåget hem, också ett mjölkatåg och var framme vid 18.30.

Så tänkter man att OM man skulle packat sina saker lite fortare, eller vandrat ner till stan lite fortare, eller ställt sig i andra biljettkön, eller sicksackat sig fram bättre, så man tjänat in den sekund som jag missade första tåget med så skulle jag varit hemma vid lite över 17 istället. men som sagt, allt tar ut sig. Jag tror ala får sin dos av tur och otur, man kan inte ha flyt alltid, men jag hoppas att detta var maxat ofly så jag slipper sånt här på ett tag framöver.

Hoppas ni orkade att läsa! //Hanna

Typiskt..

0 Läs mer >>
Idag har vi varit i Kristanstad och besökt farmor och farfar. Vi bjöds på en god middag av rådjursstek med potatis, gräddsås och gelé mmm. efterrätt blev tårta för pappa fyllde år i fredags (som jag blev påmind om dagen innan ups!!) Mina studier i Alnarp stod högst på tapeten, och mitt tenta resultat som höjdes till skyarna ^^,

Med mig hem fick jag farmor och farfars Golf 02:a som jag ska få låna av dem. Hur underbart som helst att ha en bil!! Så nu har jag kört den ner till Lund :) Den heter Silverpilen,  mamma berättade att de hade haft en bil som hette det så det var ju kul att namnen kan föras vidare :P

Ska se när jag ska pryda bloggen med bilder på silverpilen :)

Silverpilen

0 Läs mer >>
jaa då var första tentan avklarad! Eller faktiskt de TVÅ första tentorna, för det var två stycken som vi hade samtidigt.

Tycker det gick väldigt bra! Vet än så länge bara ett halvt fel som jag har, för jag glömde artepiteter på en perenn, men men :)

Men det blir ingen vila, lignostentan väntar och den är några kilo kraftigare. PLUS att vi har en gruppuppgift som ska göras och redovisis PLUS en hemtenta att skriva individuellt som ochså har att göra med gruppuppgiften.

Tenta

0 Läs mer >>

Kommer ni ihåg att jag berättade om en föreläsning om landskapsfilosofi "att känna in landskap". Igår fick jag reda på att det bara var en bluff!! Att det var någon i typ LARK 2:an som höll i den. Jag blev väldigt paff, okej det var väldigt flummigt, men jag tyckte ändå att det var en ganska givande föreläsning hehe.

Kul var det i alla fall. men jag tycker att om det nu ska vara fejk så kan man ju spä på det lite. Men det är väl jag som är trögfattad. Lixom vilken föreläsare vill att man ska i grupper föreställa ett landskap och sen stå i den positionen för att känna in landskapet medan hon tog kort på oss och sa att hon skulle lägga ut bilderna på vår kurshemsida. Känna med alla sinnen på ett miniplommon, genom att lukta föreställa sig hur det skulle smaka, sen smaka genom att ta små pytte tuggor. Sen berättade hon att hon skulle hålla en lite workshop i Alnarp på måndagar där vi skulle träffas och ligga på kuddar, dricka te och diskutera saker angående filosofi och landskap. Hon sa att hon kom från Uppsala och ville ha en anledning att komma ner hit så hon ville att alla som ville skulle skriva upp sig på listan, jag skrev upp mig.

Äe detta gick jag stenhårt på, även om det bara känns dumt nu när man tänker igenom det, haha! :P

Bluff!!

0 Läs mer >>
Söndag, vaknade hyfsad pigg och kände att det fanns ingen anledning att ligga och dra sig när man inte kunde somna om. Så jag pallrade mig iväg till lunds Botaniska trädgård redan kl 9.15, där Koppe och Kungen stod och väntade + massa andra vänner som jag skulle till att tillbringa dagen med :)

Det blev en lååång dag, men jag hade inget bättre för mig, och det var så skönt i solen! Jag pluggade lite växter, tog kort, käka McDonalds, snacka strunt, flyttade bil, gosade med niner och tävlade såklart. Jag kom hem igen vid 19 tiden, och då var man inte lite trött. Det fick bli en Vikt Väktarnas nudelsoppa på burk (väldigt god faktiskt) sen sängen tidigt.

Bevis på att jag var dötrött såg jag dagen efter. Jag hade ställt smöret i skafferiet istället för i kylen! haha

En annan sak jag kom att tänka på. Att på tävlingar när man har med sig kameran blir det aldrig att man tar kort på sina egna kaniner. Väldigt synd för det är ju dem man verkligen vill ha kort på. Ska bättra mig med det!

Botan

0 Läs mer >>
En hektisk helg som vanligt. Trodde inte att tiden kunde gå fortare än den gjorde, men det kan den visst...

Fredes så var det tåget mot ängelholm, utan mobil. Ett lite försenat tåg och en språngmarch till ICA för att få en skjuts hem. man lär sig i alla fall att allt löser sig på ett eller annat sätt, onödigt att stressa upp sig för ganska patetiska saker.

Småttingmiddag på lördagen! Jag fick skjuts ner till Lund av mamsen, en liten tillbaka gest från henne eftersom jag körde henne och hennes vänner på fredagnatten. Middagen var riktigt kul! Men förrätten som alla 1:orna skulle äta var hemsk.. Jag klarar inte ens gröt i sin vanliga form, nu var det en sorts gröt i kräksubstans med småbitar/klumpar i, fyyy!! Men jaja :P
Sen var det en spökrunda i Alnarps parken för att sedan genomgå förvandlingen till en riktigt AKS:et :)
På kvällen genomförde klasserna ochså varsit spex. Vi fick en låt tilldelad och sjöng en egen sång, här är den mel: Du kära lilla snickeboa.

Du kära lilla alnarpspark, här kommer vi igen!

Nu ska vi plugga busk och träd, perenn och annuell.

Ref:

Larkare ja hoppfallera

Ja larkare é fan så bra!

Så festa loss med arkitekt,

så lovas röj tills du blir knäckt!

På torsdag lantissoppa bjuds, då är vi gärna där.

För plaskedamm blir syndabad, där lantis dränks på rad!

Ref:

Till alla andra häckisar vi vet er hemlighet.

Er högsta önskan stavas LARK, Haha, där går ni bet!

Nu är vår tid som småtting slut och titeln bytes ut.

I natten går vi stolta ut och så var visan slut!

Huvudrätten var betydligt bättre!

Femta årets LARK_are och han visste fortfarande inte vad han gjorde där, haha! bådar gott...

Småttingmiddag

0 Läs mer >>
Det blev en sväng på stan idag efter föreläsningen och blommorna. Jag hittade ett par skor jag inte kunde motstå att köpa + att jag verkligen behövde ett par. Så det blev Kawasaki igen <3

Snygga va?! :)

Sen gick jag och Jennie och tog en kaffe på EH, där vi träffade en klasskompis som vi satt och snackade med. kl 19 skulle vi mötas på stationen på vi samlade upp oss 7 st och gick sedan till ett sushi ställe som vi hade kollat upp på nätet. Det finns en hel del sushiställen i stan. Vi hittade en lista på dem och även med betygsättning. Två ställen hade fått fyra stjärnor, ett dyrt ställe och ett billigare. Gissa vilket vi tog?

Det var gott och roligt, två hade inte ätit sushi innan så vi visade mycket noggrannt hur man skulle göra :P

Det stället kommer säkert att besökas fler gånger!

Sushi och nya skor

0 Läs mer >>

Sovmorgon är inte bra faktiskt, okej skönt att sova MEN.. man orkar inte göra mer än så, har typ slösat bort två timmar framför datorn nu... nicht gut..

Men tänkte ta mig i skinnet nu och städa rummet, ser inte fint ut...
Sen en annan sak, jag ska tävla på söndag! Jag får kaniner nerlevererat och så tar jag mig till Botan med bara fötterna som färdmedel. Hur ofta händer det lixom?! Sen att jag kommer va astrött från föregående dag är en annan femma. Men jag orkar inte åka hem på söndag igen när de bygger om tågspåren, det blir så bökigt.

Jag har bara 2% batteri på mobilen nu... så snart är jag mobillös eftersom jag har glömt laddaren i Ängelholm... *typiskt mig*. Men jag skulle inte bli förvånad om jag skulle hitta den nu när jag städar hehe.. så jag kommer agera lite Alice i Underlandet kanin nu och gå runt med väckarklockan i väskan. Mitt älskade armbandsur är ju sönder, måste laga det...

Jag har kommit på ett bra sätt att få lite lockigt hår, nice va? ^^

Slappe

0 Läs mer >>
Åh va skönt att få lägga sig snart! Igår kom jag till skott och bytade lakan i sängen. Det behövdes. Ända sedan vi var på stranden första veckan så har jag haft sand i sängen, inte skönt! Har försökt, att rista bort det, slå/ borsta bort det tom damsuga bort det, men det har lik förbannat varit kvar. Men nu är det borta och man sover bättre än någonsin. Sen att man drömmer på latin är en annan 5:a :P

Jag har ju glömt att vi sa bilder på var jag bor!! Ska se om jag kommer ihåg att fixa det imorgon. Föreläsningen börjar inte förren kl 13 imorgon så jag har en god morgon :D Men ska ändå tidigare för att kika igenom bomsterbeståndet iof.

Ingen sand!

0 Läs mer >>

Idag var det småttingresan till österlen! Mycket trevligt :) Det kännses som man var utomlands och åkte med en guidad busstur. Okej det var en guidad busstur vi åkte med, men vem visste att det skulle vara så spännande att bara åka någon timmebort och ändå få veta så mycket spännande histora och se fina saker?
Bilder får förklara dagen.

Linnea och Sofia. Jag och Linnea var de ända LARK:arna som var med men ändå var typ allt som sades saker som berörde vårt område (landskapsarkitek)

Fika på första stoppet. mmm

Slott nr 1, detta kallar jag slott, spec när man fått se innuti!

vilka rum!

Ett till slott

Österlen

0 Läs mer >>

Jag gick en runda ner på stan, ville skaffa studentkortet tilltåg och bussarna men fick det inte på grund av att jag inte betalat in till kåren ännu. Var tar den inbetalningslappen vägen? Lite segt faktiskt... är mycket trött på att behöva betala 60 spänn varje dag tur och retur till Åkarp...

Jag fortsatte sen min runda genom stadsparken. Sjukt fin! Men man får lite dåligt samvete när man går där för det är hur många som helst som joggar där. Duktiga. Sen belv det handling på Hemköp. Gick runt i hela affären och kollade på alla hylllorna för att försöka komma på vad man kunde äta. Det slutade med fiskbullar med ris och miniärtor, helt okej :) Men mer än så orkade jag inte fixa så det fick bli en färdiggjord pastasallad med parmaskinka och mozarella ort till utflykten imorgon. Det ska även bli Risifrutti och apelsin och kakor ^^

Pluggandet går hyfsat bra, jag börjar få koll på perennerna nu. Men djuka och långsökta minnesregler så går det att komma ihåg de latinska namnen. I det purpur färgade Europa laboratioriet forskar de på en flock rosor, det blir Eupatorium purpureum - Rosenflockel. jaa..

Vi fick våra passerkort idag så vi kan gå in och ut i datorsalarna mm på skolan. Så nu om man tvunget vill kan man sitta där till kl 23 på kvällen. Jippie!..

På söndag är det tävling i Botan, jag ska dit och kolla, tänk att få ha den äran att ha en tävling i den staden man bor i, inte illa :) ska bli ett trevligt söndagsnöje! Då kan jag samtidigt kolla in hela trädgården och växtsortimentet.

Men det är lite hårt att vara borta från hårbollarna. Det har visat sig väldigt tydligt nu när jag blivit kär i växten Stachys byzantina "lammöron" som är lika mjuka som kaninöronen. Åh så gosiga!! Jag måse gå och klappa dem med jämna mellanrum :P

mzz ya <3

Allt möjligt

0 Läs mer >>
Oo hjälp! Det slår mig varje gång jag tänker på tentan hur lite tid det är kvar! Det är redan nästa vecka! på onsdag.

I veckan väntar:
--> Sushikväll i Lund *mums*
--> Småttingresa till Österlen, hade tänkta att skippa det men blev övertalad på nått sätt, hihi. Ska bli kul!
--> Tjejkväll med mina gamla girrls <3
--> Småttingmiddag, wiie kommer bli skoj, men jag vet inte vad för fint jag ska ha på mig :S
--> fix med förberedelser inför SM
--> behöver jag nämna perrenner och anueller?!

En annan sak vi pratade om idag. Som jag aldrig trodde det skulle hända. Blockflöjtsämnet kom upp och nu kanske vi ska starta en liten spelgrupp, haha!! Får se hur det går ^^

Cheeses!

0 Läs mer >>
Jahau, då är man tillbaka i Lund igen efter helgen. Borde egentligen sova och ta igen x antal förlorade timmars sömn, men...

Innan jag glömmer måste jag skriva av mig om lite som jag kom att tänka på för någon dag sen. Vi
hade en jättebra föreläsning av en lärare/proffesor (vet inte vad han betecknas som), han berättade hur viktigt det är att ha sitt förflutna med sig, eftersom det innehåller massor med erfarenheter och insperation ända bak i barndomen. Ofta när man börjar på något nytt så tänker man att man ska lägga allt sitt förflutna bakom sig (ett Timon och Pumba måtto kom jag på) men som sagt så finns det mycket värdefullt i sin bakgrund. han beräättade om minnen från sin barndom som hade med landskap att göra.

Helt plötsligt kom jag på massa saker vad man verkligen uppskattade som barn i landskapet. Där man hade de bästa lekarna var ju utomhus. Det absolut bästa stället var Bergen. Okej egentligen var det bara en kulle (eller jordhög kanske beskriver det bättre) där naturen hade fått växa fritt med högt gräs och stigar gjorda av oss som sprang där upp och ner som i en labourint på kullarna. Vi barn såg de här kullarna som berg stora som i alperna och bara fantasin satte gränser om vad man kunde göra där.

Bredvid Bergen var det en stor åker på på åkern fanns det en träddunge, där vi hade blivit förbjudna av våra föräldrar att gå ner i för att där nere var "kvicksand". Det man såg framför sig då var ju kvicksande på Super Mario vilket ledde till att jag aldrig vågade gå nära (feg som jag var...) Men detta var också ett spänningsobjekt, där var ju alltid personer som ville visa sig modiga och gå nära träddungen. Så många minnen man har därifrån, från att göra utgrävningar efter dinosaurieskelett, leka tagen, bestiga berg, picknick och bara ligga ner och titta på molnen. Idag finns inget av detta kvar. Bergen är utplattade och på åkern finns nu en massa byggda hus. Synd att de barnen som bor i området nu inte får uppleva den fria natur och landskap som vi fick. Nu har de en asfalterad basketbollplan där istället, inte lika fantasirikt precis...

En annan sak jag kom att tänka på var när vi gick i skolan, typ första klass, så fick vi i uppgift att i en grupp om fyra välja ut ett träd på skolgården som skulle va "vårt". Vi skulle rita av det. Min grupp valde en stor fin bok som stod precis vid ingången till skolgården. Vår grupp tog det här med "vårt" träd ganska seriöst, jag tror vi namngav det och så gick vi ofta dit och hälsade på vår fina bok. Den blev som en vän. Fatta vilken katastorf det blev när det bestämdes att trädet skulle rivas! Vi kämpade för vår kära boks överlevnad men tyvärr utan större resultat...

Jag tycker än idag inte om när träd fälls. Det är så synd att ta bort ett träd som stått där i kanske flera 100 år, man känner verkligen saknad efteråt och det går ju inte att ångra sig heller. Nu förstår jag ju dock att ibland måste man fälla dåliga träd, men det är hårt ändå.

Barndomsminnen

0 Läs mer >>
Jag glömde mitt kollegieblock i en datorsal idag... Hoppas att en av mina klasskamrater tog hand om det till mig, eller att det är inlämnat som kvarglömd sak till biblioteket. Där är ju alla anteckningar sen jag började skolan + växtlistorna...

Idag när jag kom hem damsög jag rummet, behövdes sedan stranden förra veckan, jag får fortfarande in sand i strumporna när jag använder se skorna jag hade på stranden.

Imorgon blir det ängelolm för att äntligen köpa en egen dator! Åter igen ska pengarna rulla...

Sen en sak till att lägga till uppdateringslistan: Jag ska få en bil!!!!! Eller få låna en bil dvs.. Av farmor och farfar, tack! <3

Where r u?

0 Läs mer >>
Under senaste veckan ar man fått känna på ur det är att klara sig själv. Tycker det har gått bra faktiskt :)
Men man känner verkligen hur pengarna rullar iväg, så jag måste göra upp en budget så jag har lite koll på det hele. En annan ny sak är mat. Jag är en erkänd icke-mästerkock så matlagning är inte min starka sida, jag har dålig fantasi när det gäller det + att det har hänt ett x antal gånger att jag råkat förstöra maten när jag försökt att tilllaga den :P

Men bara man är närvarande i själva lagandet så går det bra. Jag vågar inte ta några risker nu när jag lagar mat i en annans kök så jag ar försiktighetsåtgärder. T ex alltid ett glas vatten bredvid kastrullen när jag kokar pasta ifall det är påväg att koka över så kan man snabbt förhindra olyckan. Faktiskt har jag varit väldigt nyttig i maten, mycket grönsaker, fulkornspasta, grovt bröd, knäckebröd. Jag har inte ätit något godis, inte ens varit sugen, konstigt.. För direkt när jag kommer inom husets väggar i Ängelholm så kommer suget efter sötsaker direkt!

I torsdags gjorde jag mig till på riktigt och slog upp ett recept på pastasallad på nätet, gick och handlade ingredienserna och tilllagade alltiopa :) Det blev också mat till nästa dag i skolan. är är resultatet:

Studentmat

1 Läs mer >>
Redan den 23 september ska vi ha tenta på perenner och sommarblommor!! Det är vääligt snart med tanke på att det är massor att lära sig till tentan. Just nu håller man till i blomsterträdgårdarna när dagens andra sysslor i skolan är slut. Det är så fint och härligt att gå runt där så man ska väl inte klaga :P