Förflyttning

Framme i Calgary! Det har varit en lång resa hit, men att transportera sig är en stor del i att uppleva ett land tycker jag, så det är precis vad jag gjort. Innan jag lämnade campus var alla mina närmasta vänner där och sa hejdå, Jacky, Gaby, Clarisse, Mark, Humberto, Shima och Meike. Både sorg och glädjetårar, att man är ledsen för att man kommer sakna dem betyder ju att vi har haft en så bra tid tillsammans. Det blev buss in till tågstationen i Downtown och sedan började tågresan.
 
Saker som fick mig att le på resan.
1. När vi åkte ut ur Winnipeg åkte tåget förbi en skola med barn som vinkade till tåget. Jag vinkade tillbaka och en flicka i rosa jacka blev så glad och började vinka jättemycket och springa efter tåget.
2. När de ropade ut i högtalarna att man skulle hålla utkik för björnar för de började vakna till efter vintervilan.
3. När landskapet förändrades från platt till kulligt. (men gick tillbaka till platt senare)
4. När vi körde förbi bisonoxar.
5. När jag såg tre älgar.
6. När boken jag läste var rå rolig att jag skrattade till för mig själv.
7. När solnedgången var magiskt vacker.
 
Klockan 10 nästa dag rullar vi in på stationen i Edmonton tre timar försenade. Gjorde inte mig så mycket, gillar att åka tåg och fick sove längre. Jag tog en taxi in till Downtown och bussstationen där jag kunde lämna min väska. En solig dag och 16 +, rena sommaren! Jag satt i solen och pratade med Alexpalex, gick runt i downtownkvarteren och åt lunch på en sushirestaurang. Satt i en park och läste och sedan var det tid för att gå på bussen till Calgary. På bussen hamnade jag bredvid en pratglad kvinna som berättade massa tips och annat om canada i allmänhet, och om andra länder och om sina barn. japp hon pratade väldigt mycket, haha.
 
Framme i Calgary så skulle man bara ta sig till mitt boende också. Eftersom jag varit dum och inte tagit mig till till att boka hostellet tidigare så hade jag väldigt svårt att hitta boende över helgen, både i Calgary och edmonton var det fullt. Hittade ett bed and breakfast i Calgarys ytterkant tillslut som jag fick ta. Busstationen hjälpte mig med vilka bussar jag skulle ta för att komma dit och sen bar det av. Jag fick verkligen slita med min tunga väska också, men resan med buss på 1 timme kostade mig bara 3 dollar. Ut i det vildaste urban sprawl med massor med stora nybyggda hus i calgarys förorter. Kom tillslut fram och bjöds in av en trevlig dam i ett av husen. Mitt rum är jättefint, tydligen fick jag ett finare rum än vad det egentligen var tänkt. stor queensize bed, badkar och dusch! Jag blev bjuden på te och kvinnan, hennes dotter och jag började se på en film. Jag lämnade efter en stund för att hitta något att äta. Blev en tråkig KFC burgare, inte god alls. Sen gick jag tillbaka och hällde upp ett bad, så skönt efter mer än ett dyng på resande fot, kände sig inte så fräsch.. Tror jag kommer sova väldigt gott i natt.
 
 

Kommentera här: