Vår..?

Det är svårt att fatta att förra året i Mars hade de +20 grader här i Winnipeg. Detta året visade inte sig våren i mars direkt. Man kan väl inte säga att våren är här nu heller i april, men nu börjar man ändå se spår på att den börjar komma. Inte kunde jag ana att jag skulle få vara med om en sådan här lång vinter i år. Spåren efter våren är att snödrivorna blir allt mindre och mindre, vägarna är helt torra från snö, man börjar se gräs och isen på Red River börjar smälta. Temperaturen stiger sakta men säkert, imorgon (om väderrapporten stämmer) kommer jag få uppleva mina första plusgrader i Winnipeg, då rapporten säger +3. Hoppas! Kommer vara skitvarmt i Kanadensiska mått mätta. Det var några +grader förre vecka också men då var jag ju bortrest. Senare i April kan man förvänta sig översvämning i delar av Winnipeg istället. Eftersom det är så platt och snön som smälter inte får plats i floderna. Jag fick berättat för mig att på senare år så måste man om man ska bygga ett nytt hus, först göra en kulle att bygga huset på för att förhindra översvämning. Såg flera hus på små kullar när vi åkte in till Winnipeg när vi kom hem från Texas.
 
 
 

Kommentera här: