Swedish Meatballs

Idag ska jag laga middag till John, Jan, Bee och Jaquline. Min konst ar inte kokkonsten direkt sa, jag bad min kara mamma att skicka receptet till mig, och jag fick en valdig utforligt beskrivning hur man ska gora. Ska man kalla det har: Hur du gor kottbullar, for dumskallar?

msk= matsked
krm= kryddmått

2 personer

grundrecept för köttfärs!
2 msk skorpmjöl
3 msk vatten
1/2 gul lök
150g köttfärs
2 krm salt
1/2 krm peppar
 
Gör så här: 1) Blanda skorpmjöl och vatten i en skål, låt stå några minuter.
                2) Skala och riv löken under tiden
                3) Tillsätt köttfärsen, lök, salt och peppar.
                4) Rör samman ingredienserna väl tills färsen blir smidig.
 
 
Köttbullar!
1 sats köttfärssmet
till stekning 1 msk margarin
till sky: 1 dl varmt vatten
Tillbehör: Kokt potatis eller klyftpotatis,
              rårivna morötter, lingon, sallad.
Tillaga färsen så här: 1) Skölj ett skärbräde och fukta händerna med så att färsen inte fäster så lätt.
                              2) forma färsen till köttbulla och lägg dem på skärbrädet.
                              3) Lägg margarinet på stekpannan och värm tills margarinet är ljusbrunt.
                              4) Bryn köttbullarna. Skaka pannan så att de blir brynta runt om. Se till att stekfettet inte blir brännt.
                              5) Sänk värmen och låt köttbullarna eftersteka.
                              6) Ta upp köttbullarna och låt stekpannan svalna något.
                              7) Häll vattnet till skyn i stekpannan.
                              8) Låt koka upp och vispa upp bottensatsen.
Skyn kan serveras som den är eller reda sås av den.
 
nada jag tar inte illa upp, for det ar faktiskt sa det star i receptet i hemkunskapsboken ;)

Kommentarer:

1 ylva:

skriven

Vi är nyfikna. Blev köttbullarna goda?

Kommentera här: