Redigerat

Jag och Py åkte upp och hälsade på Emelie i Växjö i helgen. Var strålande väder så det blev grillning, kubbspel och Kronobergs slottsruin. Det blev även ishockey, Eurovision och utgång på kvällen. Väldigt roligt!

Helgen

0 Läs mer >>
Borta bra men hemma bäst!

Resan hem var lång men gick bra. Ganska trött på att flyga nu får jag erkänna. Flyget mellan Chicago och München var lite försenat så jag hann inte med flyget till Köpenhamn, men hade tur att ett annat flyg gick bara en timme efter som jag kunde ta. På Kastrup möttes jag av världens finaste Alexander med världens finaste skylt! Kändes som att jag tagit studenten igen. Lycka! Vi åkte hem till Helsingborg och Alex bjöd på grillat med potatisgratäng och vin. Himmelskt gott efter alla tråkiga bagels och hamburgare man har käkat där borta. Härligt att träffa familjen igen och kaninerna och katten. Har sprungit ner till kära havet och njutit av våren.

Lite konstigt att vara hemma, man går liksom ganska rastlös och vet inte riktigt vad man ska ta sig för. Men så brukar det vara när man har haft fullt upp och plötsligt får ledigt.

Hemma

0 Läs mer >>
 Bara en ynkaste dag kvar i Vancouver innan jag börjar min långa resa hemåt mot Sverige. Med stopp i Winnipeg, Chicago, München och Köpenhamn för att transporteras vidare till slutdestinationen. Imorgon ska vi på valsafari, håll tummarna att vi får se något! Ska bli så spännande! Nästa gång jag skriver är jag nog hemma igen, hejsvejs!!

Snart slut

Det är sant det alla säger, Vancouver är en fantastiskt fin stad. Gillar den verkligen. Känns overkligt att vara här dock, så långt bort, ända vid Stilla havet. nio timmars tidsskillnad nu från sverige. Och vädret är på vår sida, skinande sol och 25 grader.Halleluja för sommar! Igår hyrde vi cyklar och cyklade runt i Stanley Park som är en väldigt stor park precis bredvid Downtown. Vi köpte med oss frukt, bröd och ost så vi kunde ha picknick i solen. Vi åt på en fin fiskrestaurang på kvällen och gick sedan till en irländsk pub. Idag tor vi båtbussen och ytterligare en vanlig buss för att gå på en stor hängbro, besöka en regnskog och åkte upp med en gondol upp på Groose Mountain där man kunde se ut över hela staden. Uppe på berget, fast det var så varmt så låg snön kvar så man kunde åka skidor. Där var också en inhägnad med grizzlybjörnar. riktigt stora som man kunde komma nära, wow!! Efter dagens äventyr köpte vi med oss crepe och gick ner till hamnen och åt dem till solnedgången. Så mysigt!

Vancouver

0 Läs mer >>
Turen med buss till Vancouver var längre än jag trodde. Tog hela 12 timmar. Men den vackraste busstur jag någonsin haft! Varje sekund av bussresan var en vacker bergsscen eller ett annat fint landskap och vi åkte buss från vintern till sommaren med nyutslagna träd. På bussen var en salig blandning människor och såklart fick vi den störigaste pågadrullen bakom oss..

Buss

Bussen från Banff tog 50 minuter till den lilla byn Lake Louise som bara hade en taxi. Vi tog taxin upp för berget till överpris såklart till sjön som fortfarande var frusen. Så frusen att man kunde gå ut på den. Lite blött men det gjorde vi i alla fall. Vi satte oss och picknickade resterande av det vi köpt tidigare. Sedan tog vi en vandring upp för ett berg till en utkiksplats. Det var en tuff vandring i snö och halt var det, speciellt när man skulle gå ner. men vi klarade det utan att trilla. Lite synd att sjön var frusen då den verkar vara så vacker på sommaren, men inte alla som kan skryta om att man har gått ute på The rockies mest välbesökta sjö :)

Lake Louise

0 Läs mer >>
I torsdags på förmiddagen gick vi till Greyhound stationen i Banff för att fixa bussbiljett till Vancouver nästa dag och Lake Louise senare samma dag. Bussen skulle gå vid tretiden så på förmiddagen gick vi till en affär och handlade lite fika och sedan vandrade vi längs med floden i Banff till Bow Falls. Väldigt härligt väder och många vackra vyer!

Bow Falls

Oj så vackert det är här! Breath taking! Stora stora berg som man aldrig tröttnar att titta på eller ta kort på. Igår mötte vi upp Meike och hennes pappa som har hyrt en bil som vi kunde åka med i. Mycket behändigt! Vi åkte först upp med en gondol till en bergstopp. Det var lite molnigt i början men sedan klarnade det upp. På eftermiddagen åkte vi till Johnston Creek och vandrade längs med en ganska isig väg men fick se så många vackra vyer
 och solen var på våran sida. på hemvägen fanns det så många vackra vyer så vi stannade titt som tätt för att ta foto. Verkligen en lyckad dag!