CSN

Ush och fy för detta med att söka studiemedel och lån! Det känns som om de gör allt såå mycket krångligare bara för att de inte vill att man ska klara av att söka så man får något bidrag. Först får man hemskickat en massa papper ett helt obegripligt formulär som man ska skicka in. Sen står det på ett annat papper man får med att det går mycket smidigare om man gör det på datorn.
-Jatack gärna! svarar man då..
Men innan man kan fylla i det här "lätta" formuläret på datorn så ska man skaffa e-legitimation. Så jag gick till banken för att be om de, men då sa de att man fixade det lätt och snabbt själv - på datorn. Okej hem igen och riva sitt hår för att få den här legitimationen att funka. Nästa steg var att logga in sig själv på csn's hemsida. Tog en jäkla tid innan det funkade, efter att ha läst igenom massa beskrivningar hur man ska göra och ändrat inställningar i datorn, så var man äntligen inloggad!! Jippie, nu var frågan vad som menades med allt man skulle söka om, om man ska ha lån heltid, 75% eller 50% och vad det innebar. Vad ens gamla inkomst har för påverkan, mm. När man letat runt på csn's hemsida för att hitta svaren på det man undrade över så skulle man fylla i sin ansökan.

Och nu kan jag inte bestämma vad jag ska ha i lån, inget första terminen eller hela kittet?! Jag skuter fram ärendet ännu en dag, för att höra med "min" personliga bankman (Ems) om hon kanske kan ge något tips... Men håll med om att man kan bli galen!

Kommentera här: