Bok vs Film

I vilken ordning är det bäst att se/läsa en bok eller film som finns både som bok och film? Ofta när man läst boken först så blir man besviken på filmen. I filmen kan inte alla detlajer vara med och personerna och miljöerna är inte som man tänkt sig. Om man ser filmen före blir boken lättare att läsa eftersom man redan har en bild av miljön, personerna och handlingen. Men då försvinner lite av spänningen och kreativiteten av att fantisera och leva sig in i boken, man läser för att det är roligt, för att man gillade filmen men det går inte att få den underbara känslan av att man inte kan lägga ifrån sig boken för att man måste veta vad som händer. I och för sig så kan man se det på andra hållet med filmen att man redan vet vad som händer, om filmen är riktigt bra gjord kanske man vill se filmen först för att få den bästa filmupplevelsen. Men det brukar ju också vara så att de riktigt bra filmerna är också baserade på riktigt bra böcker.

Det beror kanske på om man är en bokmänniska eller filmmänniska vilken av dem man ska läse eller se först. Jag vet inte vad jag är för något jag gillar båda och har erfarenheter av de olika varianterna i ordning med böcker och filmer.


Jag hade läst de två eller tre böckerna i Twilight-serien innan jag såg filmen. Eftersom jag var helt förälskad i serien så kunde jag inget annat än älska filmen också. Jag hade sett trailern för Twilight innan så jag hade min bild av Edward som han är i filmen (ingen kan ju vara snyggare än Rob Pattinson?!)


Just nu läser jag Harry Potter. Har inte kommit till skott att läsa dem än, men äntligen har jag satt igång och läst färdigt den första boken. Där har jag sett filmerna före läst böckerna. Det tror jag är lite en nackdel ändå, men vet inte säkert. jag tycker om att läsa boken men det är ju inte lika spännande när jag vet vad som kommer hända, jag längtar tills jag kommer till dem böckerna när jag inte har sett filmerna :) Men där är ju fler detaljer som är intressanta och se och boken blir väldigt lättläst när man har en bra bild av allt det övernaturliga som finns. Om man inte gillar att läsa böcker så mycket är det nog bäst att läsa boken till en film man tycker om, eftersom det blir lättare.


igår såg jag Män som hatar kvinnor. Skitbra var den! Var längesedan jag såg en så spännande och skrämmande film. Jag har inte läst boken tyvärr, men det är ju inte försent, nu får jag vara glad över att jag fick en riktigt bra och spännande bioupplevelse när man inte visste vem mördaren var :)

Jag tycker andå att det är bäst att läsa boken först. Man tillbringar längre tid med boken än filmen och då vill man ha bästa möjlighet till att få en bra och spänannde läsupplevelse. Dessutom när man har läst boken så förstår man filmen lättare, det som egentligen händer men som de inte visar i filmen vet man ändå om och man får en djupare inblick i personerna.

Vad tycker ni är bäst? Böckerna eller filmerna till böckerna?

Kommentera här: