What is love?

Vi diskuterade änmet "What is love" på en lektion i England med vår lärare Mark. Det är en svår fråga som egentligen inte måste ha ett svar kan jag tycka men det är intressant att fundera över ändå.

I svenskan har vi många olika ord för "love" som ändå har ganska olika betydelse. redan där kan man blir förvirrad hehe..
Jag älskar dig - I love you
Är du kär i mig? - Do you love me?
Det är kärlek - It is love

Man kan älska sin familj, sina vänner, djur,  substantiv, verb, adjektiv och killar men på olika sätt. Kärleken till Kungen t ex vet jag precis hur den känns. Stark (he's the love of my life ) En värme, nästan sprängande känsla, som sprids inuti en och visar sig utanpå genom leedet på munnen när jag ser på honom. Ingen tvekan om att jag älskar honom, men jag är ju inte kär i en kanin! Jag vet inte ens säkert om kärleken är ömsesidig, haha!

Kärleken till killar är framförallt det man tänker på, fast det är också det som är svårast att sätta fingret på...
Mark menade på att fjärilar i magen, viljan att umgås med personen, attraktionen och allt det där INTE är "love". Det är lust. "Love" är något som kommer senare i ett förhållande bortom lusten. Har han rätt? Jag håller motvilligt med honom, känns tråkigt att känslan att vara kär ska bytas ut mot att man bara har lustkänslor, men så kanske det är. Absolut inget fel med lust, det är lika viktigt som love antar jag, det kanske är samma sak? Kopplade i alla fall.

Jag tror det finns ett enkelt svar på frågan What is love? -When you feel it, you know it. Precis som jag är säker på att jag älskar min kanin kommer jag vara säker på att jag älskar nån annan when I feel it. "Älskar" är ett så starkt ord tycker jag, love känns lättare att säga, beror nog på att man har hört det uttrycket fler gånger och att det inte är ens egna språk.





What do you think?


Detta handlar ju bara om lust tycker jag :)

Kommentera här: