Gymnasieprogram

Hugo är mitt inne i att försöka välja vilket gymnasieprogram han ska välja. Idag var han på öppet hus på  Ängelholms gymnasieskola. Jag erbjöd mig att följa med honom nu när mamsen och pappsen är bortresta, men han stack med en kompis istället så jag kunde fortsätta att lata mig här hemma hehe..

Jag tittade upp programen som finns nu och det finns en hel del som verkar roliga faktiskt. Mer än på min tid när jag skulle välja. Jag kollade i och för sig inte så noga på andra program utan tog första bästa, men det blev ju bra, jag är nöjd över mitt val. Men om jag skulle börja gymnasiet igen idag skulle jag tagit något annat program. Här är de programen jag tycker verkar intressantast just nu:

Teknikprogrammet med inriktning Samhällsbyggande och miljö, perfekt för dig som har ett intresse av modern arkitektur, formgivning och design inom samhällsbyggande. Du lär dig att se på byggandet ur ett brett perspektiv såväl tekniskt, estetiskt och ekonomiskt.

Samhällsprogrammet med inriktning Beteendevetenskap, där du läser om hur psykologi och beteende påverkar människors samspel mellan varandra i vardagen och yrkeslivet. Du läser också organisationslära och om ledarskap.

Humanistiska programmet finns två inriktningar:

  • Kultur. Inriktningen ger dig fördjupade kunskaper inom kultur, litteratur, filosofi och psykologi. Här diskuteras hur kulturen påverkar människan och hur människan skapar kultur
  • Språk. Inriktningen ger dig fördjupande kunskaper i språk. Även sambandet mellan språk, kultur och samhälle belyses. Språk är en förutsättning för att verka i en globaliserad värld och ett internationellt perspektiv är därför centralt i utbildningen.

 

Kommentera här: