Tågresan

Så började resan hemåt som nu gick med tåg. Vi hade tur och fick två säten var och det var ett par väldigt stora säten där man kunde fälla bakot en bit och fälla upp fotstöd. Riktigt mysigt. Det var också intressant att få titta ut genom fönstret, tog kort men de visar inte så bra känslan över hur det var att åka fram genom det nästan trollska landskapet med inte mycket civilisation i sikte många gånger. Och när man gjorde det så var det små samhälle med skoter som främsta färdmedel. Varje gång tåget korsade en väg så tutade det så det blev mycet tutande. Tåget var inte direkt snabbt heller. Det stod stilla i många omgångar och väntade på mötande tåg och ibland förstod jag inte varfr det stod stilla eller körde väldigt sakta. Vi gick på tåget kl 22 på lördagen och var framme kl 11 på måndagförmiddagen. en 37 timmars lång resa! Men det gick ingen nöd på mig. hade pluggböcker och skönlitterär bok att underhålla mig med när jag inte tittade ut genom fönstret eller tog mig en tupplur. På söndagkvällen begav vi oss till restaurangvagnen för en fin trerättersmiddag. Landskapet utanför tågrutan var kulligt med mycket granit, gran, tall, asp och björk. Massor med snö och frusna sjöar. På söndagmorgonen rullade vi in i prärielandskapet som nu blev helt platt och i samma veva så tittade solane fram också. Sov inte så jättebra på tåget så ikväll vlir det tidig läggdags, men jag trivdes bra på tåget. Det skulle gå ända till Vancouver och vara framme på onsdag.
 

Kommentarer:

1 Ylva:

skriven

Fantastiskt att få följa er på resan till Toronto. Det ser ut som att ni har det bra i Canada.

Kommentera här: